Jaarverslag 2018

Jaarverslag activiteiten 2018

Maandag 15 januari 2018 Lezing Vesting het Genneperhuis door Willy Michels, De Mik, over deze prachtige plek en een belangrijke historische uitstraling.

Donderdag 22 februari 2018 Jaarvergadering en lezing over de Steenstraat te Boxmeer Nepomukkapel, Jan Sieben gaf een presentatie over zijn onderzoek naar huizen en hun bewoners aan de Steenstraat te Boxmeer. Een interessant verhaal met veel nieuwe feiten.

Dinsdag 20 maart 2018 KLOKKEN EN UURWERKEN IN BOXMEER, prachtige lezing over klokkenmakers in onze regio en hun produkten. De klok in het bezit van de gemeente Boxmeer was ook aanwezig dankzij de inspanningen van ons lid Jan Arts.

Maandag 16 april 2018 Onversaagd en ongebroken; lezing door Paula Cremers in de Douairiere Boxmeer. Het was een prachtige bijeenkomst door vele leden bezocht met vele emotionele kanten.

Zondag 27 mei 2018 Excursie Kasteel Bleijenbeek Afferden Kasteel Bleijenbeek Afferden. Wegens gebrek aan belangstelling is deze excursie afgezegd. Omdat dit meerdere keren gebeurd is er besloten de kleine excursie niet meer in het programma op te nemen.

Woensdag 20 juni 2018 Met de Toren in Zicht, Over ’t Spoor, 100 jaar SaxeGotha Nepomukkapel. Een prachtige lezing door ons lid Mathieu Maassen over zijn onderzoek naar dit voor Boxmeer belangrijk gebied in de industriële ontwikkeling en de sport, alles uitvoerig beschreven in zijn boekwerk.

Zaterdag 08 september 2018 Kunst van het geloven Nepomukkapel gedurende 3 weekenden was er kunst te beleven in de Nepomukkapel. Een 2 jaarlijks evenement.

Zondag 23 september 2018 Excursie Luik zondag 23 september 2018. Een prachtige excursie naar een indrukwekkende stad. De hele dag regen terwijl we tijdens bijna alle excursies mooi weer aan boord was, het mocht de pret niet drukken

Dinsdag 23 oktober 2018 Presentatie door de werkgroep toponiemen over hun 10 jaar onderzoek naar namen van velden en plekken in Boxmeer. Een gewaardeerd en belangrijk onderzoek dat wellicht in de toekomst wordt gepresenteerd en zijn beslag zal krijgen  in een Toponymische Atlas van Boxmeer. Jos Kuijpers †, Boy Haentjes ,Mathieu Maassen (secr); Jacques Schrijen en Jan Sieben met de complimenten van het bestuur.

Woensdag 21 november 2018 Presentatie van voorwerpen met verhalen uit de WO II Nepomukkapel. Het was een experimentele avond in de trant van de rariteitenavond. Vele leden brachten voorwerpen en verhalen in, hetgeen ons erg verbaasd heeft. Het was een indrukwekkende avond met vele persoonlijke zaken die betrekking hadden op WO II. Voor herhaling vatbaar. Dit jaar 75 jaar bevrijding.

Maandag 17 december 2018 Wonderen in het zonlicht Nepomukkapel Een zeer interessante lezing gehouden door gepensioneerde dokter Hans van de Broek uit Deurne met voorbeelden ook uit eigen praktijk, met vele nieuwe ontdekkingen en verhalen.