Urushi Atelier Netherlands: Behoud van Japans cultureel erfgoed overzee

Maandag 13 november 2023

Foto: JOOP SMEETS

Wij zijn trots op ons Nepomuk-bestuurslid Patrick Peeters op hetgeen hij gepresteerd heeft in een korte tijd, van harte proficiat, het bestuur. 

Uit kliknieuwsdemaasdriehoek:

Japanse ambassadeur bezoekt atelier in gemeente Land van Cuijk

LAND VAN CUIJK | Het unieke Japanse ambacht urushi wordt maar op enkele plekken buiten Japan beoefend. Een atelier dat volledig gespecialiseerd is in dit ambacht, gelegen in de gemeente Land van Cuijk, is dan ook een unicum. Urushi Atelier Netherlands zet zich hiermee in voor het behoud van Japans cultureel erfgoed overzee. Het was dan ook een grote eer voor de oprichters van het atelier, Patrick Peeters en Dave van Gompel, dat de Japanse ambassadeur Hiroshi Minami het atelier een officieel bezoek bracht op 10 november. De ambassadeur en zijn vrouw, alsmede cultureel attaché Hironori Hara werden verwelkomd door de Commissaris van de Koning van de Provincie Brabant, Ina Adema. 

Urushi, of Japans lakwerk, is een van de oudste en meest duurzame kunstambachten ter wereld. In diverse delen van Azië, vooral in Japan, zijn gelakte voorwerpen opgegraven tot bijna 7000 jaar oud. Bijzonder is dat er bij het werk uitsluitend gebruik wordt gemaakt van natuurlijke materialen. De lakboom, waaruit de kostbare hars, benodigd voor het proces, wordt getapt, groeit uitsluitend in Oost-Azië. Het ambacht, waarbij stapsgewijs minuscule laagjes lak met de hand worden aangebracht, wordt voornamelijk in Japan gedoceerd. Vanwege de benodigde precisie en de langdurige droogtijd tussen de lagen, neemt de vervaardiging van een lakwerk gemiddeld twee tot zes maanden in beslag. Japans lakwerk is onderdeel van een eeuwenoude traditie en is onlosmakelijk verbonden aan de Japanse cultuur en keuken.

........................................................................................................................

De uit omstreeks 1670 daterende Japanse lakkabinetten uit Paleis Huis ten Bosch behoren, samen met de lakkist van het Rijksmuseum, ongetwijfeld tot de meest belangrijke zeventiende-eeuwse Japanse lakobjecten in Nederland. Het vakmanschap, de symboliek van de decoratie en de koninklijke herkomst illustreren op bijzondere wijze de langdurige betrekkingen tussen Japan en Nederland.